Skocz do zawartości

[ Śruby ] Czyli gdzie co możesz wkręcić i co Ci to da :)


Lookas 46

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Po co ?

Wymiana standardowo zainstalowanych śrub poza zbiciem zbędnych gramów (w przypadku wymiany wszystkich śrub można zyskać ~150g) zaowocuje lepszym efektem wizualnym. W przypadku śrub aluminiowych do wyboru jest bardzo szeroka gama kolorów. Przy zakupach warto porównać śrubki różnych producentów ponieważ różnica w odcieniach tego samego koloru może być znaczna i w jednym sklepie kupimy śrubę, która będzie miała mocną/soczystą barwę, a ta sama innego producenta może się okazać jaśniejsza/ciemniejsza etc. Tytanowe śruby także występują w różnych kolorach lecz tu paleta barw nie jest tak bogata jak w przypadku aluminiowych. Najczęściej spotykane kolory tytanowych śrub to : naturalny, złoty, niebieski, fioletowy, zielony. Link o anodowaniu tytanu i możliwych do uzyskania barwach na samym dole.

 

Rozmiary śrub

Do zmierzenia śrub najlepiej posłużyć się suwmiarką lub specjalną >> linijką << i zmierzyć seryjne śruby i następnie zastąpić je aluminiowymi bądź tytanowymi. Czasami okazuje się, że można zastosować krótsze niż te fabrycznie zainstalowane. W wersji dla leniwych >> można poszukać rozmiarów w sieci. Przykładowo jeśli chcesz wymienić jakieś śruby w komponentach Shimano odwiedzasz >> TĄ << stronkę i poszukujesz swoich podzespołów. Następnie w tabelkach można odszukać wymiary zastosowanych śrub.

M8x30

 

2f_1_copy.jpg

 

M5x20 stożkowa

 

2f_1_copy2.jpg

 

 

Śrubki tytanowe

Dosłownie wszystkie śruby, które masz w rowerze można spokojnie zastąpić tytanowymi. Problemem może być dostępność w niektórych, nietypowych rozmiarach oraz wysoka cena tych śrub. Przy śrubkowym tuningu tytanowe śruby dajemy do mocowania mostka, sztycy, siodełko oraz zawieszenie w rowerach FS - w tych miejscach nie zastępujemy stalowych na alu !! Chyba, że to rower do powieszenia na ścianę ;)

Tytanowy tuning to nie tylko śrubki. Wymienić można także :

-stalowe osie pedałów na tytanowe, w przypadku XTR 970, XT 770 da to ok 45g zysku, CrankBrothers 45-50g

-sprężyny w pedałach zatrzaskowych, nakrętki, podkładki, zawleczki zacisków hamulcowych etc.

 

Śrubki aluminiowe

Aluminiowe śruby są tańsze, lżejsze i niestety słabsze od tytanowych przez co nie można ich stosować wszędzie. Aluminiowe śruby możesz zastosować jako :

- śruby mocujące blaty/tarcze korby

- śruby mocujące oraz regulujące tylną oraz przednią przerzutkę (wszystkie mogą być alu)

- śruba mocująca top-cap/kapsel

- śruby mocujące koszyczki na bidony

- śruby mocujące manetki

- śruby mocujące rogi

- śruby mocujące klamki hamulcowe

- śruba/lockring mocujący kasetę

- śruby mocujące tarcze hamulcowe... osobiście odradzam stosowania tu aluminiowych jeśli już to mix z tytanowymi 3/3 lub same tytanowe.

- śruby mocujące zaciski hamulców tarczowych ... to samo co kwestia wyżej, jeździć się da czego najlepszym przykładem jest rower 1415chrisa i sam Chris ze wszystkimi zębami ;) Choć osobiście stawiam na tytan w tym miejscu.

 

Śrubki nylonowe

- ograniczniki przerzutki tylnej (Te małe śrubki, którymi reguluje się przerzutkę ;)

 

Śrubki karbonowe

Bardzo drogie, bezpiecznie zastosować je można praktycznie do koszyków na bidon ewentualnie ograniczników przerzutek. Lepiej wybrać nylonowe dużo tańsze zastosowanie identyczne.

 

Śrubki wykonane z elektronu

Bardzo lekkie śrubki osobiście używałem ich swego czasu do koszyków od bidonu (ciężko o inne zastosowanie z powodu płaskiego łba). Masa najlżejszej jaką posiadałem to 0,51g najcięższa miała 0,6g przy rozmiarze M5x10. Śrubki bardzo tanie ale jednocześnie ciężko je kupić. Koloru rdzawego.

 

Porównanie mas

Tytanowa śrubka tego samego rozmiaru będzie ~34% lżejsza od stalowej.

Aluminiowa śrubka tego samego rozmiaru będzie ~70% lżejsza od stalowej oraz ~50% lżejsza od tytanowej.

Karbonowa śrubka tego samego rozmiaru będzie ~50% lżejsza od aluminiowej oraz ~85% lżejsza od stalowej.

Należy przy tym wszystkim pamiętać, że im mniejszą śrubę wymienimy tym mniejszy zysk wagowy osiągniemy ;)

 

Montaż

Przy zmianie śrub warto posłużyć się kluczem dynamometrycznym. Dzięki niemu dokręcimy je z odpowiednią siłą nie za mocno ani za słabo :)Przy zakupie pamiętaj aby wybrać klucz z odpowiednim zakresem pracy. http://www.parktool.com/blog/repair-help/torque-wrench-use http://www.auto-swiat.pl/1-jak-dziala-klucz-dynamometryczny'>http://www.auto-swiat.pl/1-jak-dziala-klucz-dynamometryczny

 

Odkręcające się śruby.

Czasami zdarza się, że śruby się odkręcają, dostają luzów można wtedy posmarować gwint loctitem 243 http://www.smaruj.pl/p/pl/351/loctite+243+sredniowytrzymale+zabezpieczenie+gwintow+50ml.html

 

Gdzie to kupić ?

Śrubki można kupować pojedynczo na sztuki lub w przygotowanych zestawach np: zestawy śrub do tuningu przerzutek P/T, zestawy do montażu tarcz hamulcowych etc.

 

Serwisy aukcyjne : Allegro, E-bay

 

Sklepy PL :

 

www.dynotech.pl dystrybutor Pro-Bolt

www.nusiu.pl

www.vincere.pl

www.bikestacja.pl

www.veloart.pl Śruby Carbon-ti

www.simepromotion.pl

www.bicyklon.pl

www.cult-bikes.com Syntace > różne

www.sklep.modelarnia.pl śruby nylonowe

www.perfecthobby.pl śruby nylonowe

www.modele.sklep.pl śruby nylonowe

www.bikecenter.pl - Śruby Shimano Yumeya

Jumar - karbonowe śruby

www.klucze-dynamometryczne.info/ Klucze dynamometryczne

www.narzedziowy.pl Klucze dynamometryczne

 

Zagraniczne sklepy :

 

www.bikehardest.net

www.extralite.com

www.jerseycycles.com

www.nano-bike-parts.de

www.r2-bike.com

www.chainreactioncycles.com

www.mtbti.com

www.imperialbikeco.com

www.fairwheelbikes.com

www.torontocycles.com

www.airbomb.com

www.starbike.com

www.titan-concept.com Tytanowe śruby

www.schmolke-carbon.de Karbonowe śruby

www.b-t-p.de Karbonowe śruby

 

Źródła/linki:

http://weightweenies.starbike.com/articles.php?ID=16 Artykuł Nino pokazujący ile g można zaoszczędzić wymieniając konkretne śruby na Al/Ti.

http://bicycletutor.com/torque-specifications/ Momenty dokręcania śrub

http://www.parktool.com/blog/repair-help/torque-specifications-and-concepts Momenty dokręcania śrub oraz przeliczniki miar

http://pl.wikipedia.org/wiki/Elektron_%28stop_magnezu%29 Elektron

http://www.gramslightbikes.com/2007/02/art-of-bolt-rolling.html

http://www.pro-bolt.com/Material_Sizing

http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=bolts waga śrub

http://www.jerseycycles.com/mesure.html jak mierzyć śruby

http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=68194 Ogólnie o anodowaniu tytanu oraz jakie kolory można uzyskać.

http://www.forumrowerowe.org/gallery/album/1220-bolts-sruby/

http://light-bike.com/forum/album_cat.php?cat_id=37 waga śrub (tylko dla zarejestrowanych użytkowników).

http://www.auto-swiat.pl/1-jak-dziala-klucz-dynamometryczny Artykuł o kluczach dynamometrycznych, napisany bardziej pod kątemaut ale wyjaśnia jak to działa

 

Wszelkie błędy, nieścisłości, wygasłe linki etc proszę o kontakt na PW.

Jeśli chciałbyś coś dodać do powyższego tekstu także zapraszam do kontaktu przez PW. :thumbsup:

 

Dzięki dla HTHT za dodatkowe linki ze sklepami :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...